maandag 17 november 2014

SMART

Hoe kan je lesdoelen maken door middel van het SMART-principe?
Doelen vormen de basis van een plan. Dus zonder goede lesdoelen zijn er geen goede lesplannen op te maken. Een doel is een gewenste situatie die op een aangegeven moment gerealiseerd moet zijn.
De activiteit = concrete stappen om het doel te bereiken.
Het resultaat = concrete gevolgen van genomen acties om het doel te bereiken.



Wat houdt het SMART-principe in?                                         Voor meer gedetailleerde uitleg
SMART staat voor:                                                                  klik hier. (subkopje smart op de site)
S- Specifiek
     Om een doel specifiek te maken stel je vragen die beginnen met een W-woord:
     -wat willen we bereiken?
     -wij is erbij betrokken?
     -waar gaat het gebeuren?
     -wanneer gebeurt het?
     -waarom willen we het bereiken?
M- Meetbaar
     Meestal aangegeven in getallen. Of aangegeven door te vergelijken met bestaande 
     procedures, normen en resultaten.
A- Acceptabel
     Is het doel haalbaar voor mezelf? Is er voldoende raakvlak om het doel te halen? En lijdt het tot een doeltreffend resultaat. (hierbij heb ik het over het resultaat zelf.)
R- Realistisch
     Zijn de inspanningen niet te hoog/laag? Staan de inspanningen in relatie met het resultaat? Is het doel haalbaar voor mij en anderen?
T- Tijdgebonden
      Stel een begin en einddatum. En houd bij het maken van het doel rekening met de tijd 
     waar je aan gebonden bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten